مراسم تحلیف حسن روحانی، رییسجمهور کشورمان امروز شنبه (۱۴ مرداد ماه) برگزار میشود و ۱۳۱ خبرنگار خارجی از ۲۹ کشور جهان در مراسم تحلیف رییس جمهوری کشورمان حضور دارند و آن را پوشش خواهند داد. با این حال حضور تعداد زیاد خبرنگاران خارجی برای مراسم این پرسش را ایجاد میکند که رسانههای داخل کشور چگونه باید عمل کنند؟ در همین راستا خبرنگار رسانه ایسنا با علی گرانمایه پور، استاد ارتباطات گفت وگویی در این زمینه انجام داده است.
گرانمایه پور با اشاره به حضور خبرنگاران خارجی در مراسم تحلیف رییس جمهور و همچنین عملکرد رسانههای داخل کشور اظهار کرد: در همه جای دنیا زمانی که خبرنگاران خارجی برای مراسم بزرگداشت، تحلیف، تاج گذاری، جشنواره سینمایی، مسابقات ورزشی و... به کشوری وارد میشوند، طبیعتا یکی از مسؤولان عالی رتبه با این خبرنگاران جلسه هماهنگی و گفت وشنود دارند. امیدوارم هیات خبرنگاران خارجی با ستاد خبری رییس جمهور یا مسؤولان رسانهای ریاست جمهوری جلسهای داشته باشند تا درباره کلیت مراسم اطلاعاتی به این خبرنگاران داده شود.
او افزود: ما نمیتوانیم رسانههای خارجی را دعوت کنیم و انتظار سانسور کردن برخی مطالب و متفاوت منعکس کردن خبر را داشته باشیم زیرا رسانههای خارجی آزادند وتابع ما نیستند.
گرانمایه پور به بازتاب خبری مراسم تحلیف اشاره کرد و گفت: چگونگی برگزاری مراسم و حاشیه نداشتن آن، در بازتاب خبری آن بسیار اهمیت دارد. هر مراسمی که در سراسر دنیا برگزار میشود، ممکن است حاشیههای طبیعی یا عمدی داشته باشد.
او با تاکید بر اینکه رسانههای داخلی در پوشش مراسم تحلیف نباید جناحی و بد عمل کنند، بیان کرد: رسانههای خارجی دوربینهای تیزتر وخبرنگارانی با تجربهتر از ما دارند که برای وظیفه خبری به کشور ما میآیند؛ بنابراین رسانههای داخل کشور هرچقدر جناحی و بد عمل کنند، خوراک خبری به رسانههای خارجی خواهند داد و مردم بیشتر بی اعتماد خواهند شد. در واقع اگر رسانههای داخلی ما بد عمل کنند، سرمایههای اجتماعی مانند امید به آینده و اعتماد در جامعه کاهش پیدا میکند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به مراسم تحلیف و تاثیر آن بر جامعه گفت: از چند روز گذشته که قرار است مراسم تحلیف برگزار شود، حدود صد تا صد وپنجاه تومان ارزهای مختلف خارجی گران شده است. همچنین از ابتدای سال تا به حال مسکن ۱۵ تا ۲۰ درصد فقط در تهر ان گران شده و قیمت اقلام خوراکی مردم نیز طبق آمار بانک مرکزی نیز ۱۵ تا۲۵ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین اگر در این شرایط جناحها توسط رسانهها تبلیغات سیاسی علیه هم راه بیاندازند و سیاه نمایی کنند بر مردم فشار وارد خواهند کرد.
گرانمایه پور با اشاره به رابطه ایران با کشورهای دیگر و عملکرد رسانههای داخلی، گفت: ایران در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که کشورهای عربستان، امریکا و هم پیمانانش به دنبال به راه انداختن جنگ در خلیج فارس یا ایجاد تنش جدیدی هستند. مناسبات ایران هم با عربستان و برخی از هم پیمانانش مناسب نیست و در عین حال ایران در بیرون از مرزها و در کشورهایی مانند عراق، سوریه و برخی کشورها جبهههای جدید جنگی دارد که از لحاظ سیاسی و مادی هزینه بردار است بنابراین رسانهها در این شرایطی که ما قرار داریم، باید به وحدت بخشی و ایجاد یکپارچگی فکر کنند.
او افزود: متاسفانه جناحهای سیاسی به دلیل منفعتشان تا به امروز، اصل یکپارچگی، وحدت و منافع ملی را رعایت نکردهاند و با توجه به رسانههایی که دارند به تبلیغات سیاسی و فشار آوردن به دولت یا جناح مقابل روی آوردهاند.
این استاد ارتباطات اضافه کرد: رسانههای هردو گروه باید بدانند که هر چقدر به دنبال تبلیغات سیاسی باشند، فشار روانی به مردم وارد میشود. برای مثال سیاسیون در دوران تحریم میگفتند که تحریم ها اثری بر مردم ندارد زیرا خودشان برای خرید وسایل و غذای گران هزینهای نمیکردند بنابراین این فشارها عمدتا بر مردم بود.
او با تاکید بر اینکه تبلیغات سیاسی رسانهها باعث فشار روانی مردم میشود، ادامه داد: تبلیغاتی که جناحهای سیاسی علیه هم راه میاندازند باعث دلسردی مردم از وضعیت میشود. رسانههای موافق ومخالف دولت باید بدانند همه در یک کشتی قرار داریم که اگر اتفاقی برای این کشتی رخ دهد، همه آسیب میبینند اما متاسفانه با توصیه و راه حل دادن این وضعیت تغییری نکرده است. مدیران رسانهای کشور مانند رسانه ملی، مکتوب و حتی فضای مجازی و... بدانند که اگر سیاه نمایی ومخاصمه کنند، فشار روانی و اقتصادی بر مردم وارد میشود.
او با بیان اینکه تیم رسانهای دولت روحانی درچهارسال گذشته ضعیف عمل کرده است، اظهار کرد: شاید یکی از ضعیفترین تیمهای رسانهای که من دیدم، تیم آقای روحانی بود. البته همانطور که اسحاق جهانگیری گفت رییس جمهور باید ممنون فضای مجازی باشد اما باید یادشان باشد که این فضا همیشه به نفعشان نیست. دولت در چهار سال گذشته نتوانست عملکرد رسانهای خوبی داشته باشد و به نظرم باید در دوره جدید به اعضای هیات دولت آموزش رسانهای داده شود به این معنی که چگونه با خبرنگار برخورد کنند و به خبرنگار توهین نکنند زیرا خبرنگار از هر جناحی باشد حرمت دارد و شرافت خبری او باید حفظ شود. دولت روحانی در چهارسال گذشته نتوانست افکار عمومی و رسانهها را خوب مدیریت کند؛ بنابراین هیات دولت جدید باید تیم رسانهای تشکیل دهد که بتواند افکار عمومی را مدیریت کند.
او افزود: قرار است معاونت اطلاع رسانی وارتباطات راه اندازی شود و شنیدهها حاکی از این است که افرادی در این معاونت منصوب خواهند شد که سابقه رسانهای ندارند بلکه سابقه علمی دارند.
علی گرانمایه پور با اشاره به روزنامه نگاری افشاگرانه گفت: من با روزنامه نگاری افشاگرانه و برملا شدن فساد مدیران دولتی مخالف نیستم. اما ابتدا باید به نحوی افکار عمومی را آماده کنیم و بعد اطلاعات را به مردم بدهیم تا متوجه شوند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر رسانه رسمی در انعکاس مشکلات ضعف داشته باشد، رسانه غیر رسمی، روزنامه نگاری افشاگرانه و شهروندی جایگزین خواهد شد.
نظر شما